۱۳۸۵ مرداد ۳۰, دوشنبه

 

کوه" دانچوپی" شستون



مدتی پیش از یک راننده تاکسی تلفنی خواستم که مرا از "هوشک" به آدرسی در نزدیکی "کوه دانچوپی" در"شستون" برساند. در مسیر راه از منطقه" بکشان" یا بخشان گذشتیم و راننده به سوی خیابان حمزه واقع در کلاتوک پیچید. من به راننده که خود بلوچ و اهل شستون یا به عبارتی سراوانی بود گفتم که آدرس را اشتباهی آمده است. او اظهار داشت که حرفه اش تاکسیرانی است و همه جا را چون کف دست می داند.
من به او توضیح دادم که مسیر خیابان حمزه از کلاتوک به سوی کوهک "هزانه" یا "خزانه" واقع در منطقه "جو بلوچان" در جنوب غرب شستون میرود در حالی که کوه "دانچوپی" در پشت استادیوم ورزشی شهر که در شمال شرقی شستون واقع شده است. در این اثنا او گفت که منظورت حتما "کوه الله اکبر" است! طفلک تقصیری نداشت که کوه دانچوپی را نمی شناخت. سالها پیش گویا روی منبع آب بالای کوه دانچوپی شعار "الله اکبر" را نوشته بودند و بسیاری بر این گمان آن را کوه الله اکبر می نامند.
متاسفانه باور بسیاری اکنون بر این است که ذکر اسامی محلی و بومی بلوچی اماکن و اشخاص نوعی "بیسوادی و عقب ماندگی" است. ترسم از این است که به جای "کوه مهرگان" که بین شستون و دزک واقع شده است مرا در کنار "گر هوشک" رها نکنند.


Comments:
شستونی عزیز
من با تو موافقم که نگهداری و ترویج اسامی اصیل اشخاص و مکانها بالندگی ملت بلوچ را می رساند. فکر نمی کنم که کسی کار شما را بیسوادی و عقبماندگی بنامد. مردم ما به ویژه جوانان بلوچ نیاز به روشنگری و دانش بیشتری دارند. موفق باشی
نیاز دزکی
 
salam.kheyle mamnoon ke omaded.shoma ro link kardam
 
با سلام: دوست عزیز از اینکه بنده را مورد لطف قرار دادید و از وبلاگم بازدید نمودید بسیار سپاسگزارم.ضمنا وبلاگ شما از نظر محتوایی بسیار کار جالبی هست و مردم بلوچ با اسامی سنتی و قدیمی خودشان آشنا میشوند.در پناه الله موفق باشید
 
طاهای عزِِيز سپاس از پيام ات که به من دلگرمی بخشيد. موفق باشيد. شستونی
 
سلام علیکم
وقت داشتی به من هم سر بزن
من هنوز کامل ولاگ شما را نخواندم انشا
الله در فرصت مناسب نظرم را خواهم داد
serate-mostagim.blogfa.com
 
سلام
کار شما قابل تقدیر است . وقت کردی سری هم به وبلاگ من بزنی خوشحال می شوم.در ضمن اگه مایل به تبادل لینک هستی خبر کن. ممنون و متشکرم.

خدا نگه دار شما
www.blochheduch.blogfa.com
 
ارسال یک نظر



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?