۱۳۸۵ مرداد ۳۰, دوشنبه

 

کوه" دانچوپی" شستون



مدتی پیش از یک راننده تاکسی تلفنی خواستم که مرا از "هوشک" به آدرسی در نزدیکی "کوه دانچوپی" در"شستون" برساند. در مسیر راه از منطقه" بکشان" یا بخشان گذشتیم و راننده به سوی خیابان حمزه واقع در کلاتوک پیچید. من به راننده که خود بلوچ و اهل شستون یا به عبارتی سراوانی بود گفتم که آدرس را اشتباهی آمده است. او اظهار داشت که حرفه اش تاکسیرانی است و همه جا را چون کف دست می داند.
من به او توضیح دادم که مسیر خیابان حمزه از کلاتوک به سوی کوهک "هزانه" یا "خزانه" واقع در منطقه "جو بلوچان" در جنوب غرب شستون میرود در حالی که کوه "دانچوپی" در پشت استادیوم ورزشی شهر که در شمال شرقی شستون واقع شده است. در این اثنا او گفت که منظورت حتما "کوه الله اکبر" است! طفلک تقصیری نداشت که کوه دانچوپی را نمی شناخت. سالها پیش گویا روی منبع آب بالای کوه دانچوپی شعار "الله اکبر" را نوشته بودند و بسیاری بر این گمان آن را کوه الله اکبر می نامند.
متاسفانه باور بسیاری اکنون بر این است که ذکر اسامی محلی و بومی بلوچی اماکن و اشخاص نوعی "بیسوادی و عقب ماندگی" است. ترسم از این است که به جای "کوه مهرگان" که بین شستون و دزک واقع شده است مرا در کنار "گر هوشک" رها نکنند.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?